Loop-Vinyl

Entraînement par courroie

Pour le moment c'est une platine à courroie qui permet d'entraîner le plateau. L'inertie de ce mode d'entraînement permet de faire des boucles avec une vitesse non constante au début et à la fin du cycle.

Entraînement direct

Pas encore tester mais dans le principe la vitesse devrait être constante en début et fin de boucle.

Matériel

  • 4 switch momentanés
  • 4 résitances de 10k
  • 1 potentiomètre linéaire de 100k
  • 1 led
  • du fil

Connexion de la platine

Il suffit de souder deux fils aux bornes du moteur pour les relier au driver moteur

Schéma de cablage

 300px  300px

Ce schéma ne fait pas apparaître l'alimentation du moteur

  • Sur une platine d'essai :

 300px  300px

  • Dans une boite :

fig:VinylLoop-danslaboite.JPG fig:VinylLoop-boite.JPG

Driver moteur

Pour ce test j'ai utilisé un circuit basé sur un pont en H du type L298N, il permet de contrôler le sens de rotation ainsi que la vitesse d'un moteur CC ou d'un pas à pas.

Voià le code arduino basé sur StopWatch de Paul Badger. Merci à Olivier et Ludo pour leur aide précieuse…

  /* StopWatch
  * Paul Badger 2008
  * Demonstrates using millis(), pullup resistors,
  * making two things happen at once, printing fractions
  *
  * Physical setup: momentary switch connected to pin 4, other side connected to ground
  * LED with series resistor between pin 13 and ground
  
  LOOP VINYL
  Commande vitesse PWM
  potentiomètre en A0 -> Analog input 
  
  Commande moteur -> 3 pin EA, I1, I2
  EA -> vitesse - valeur potentiomètre pwmOUT pin11
  I1 -> direction - digitalOUT8
  I2 -> direction - digitalOUT9
  
  Changement de sens selon temporisation
  bouton loop -> digitalIn3
  bouton Play -> digitalIn 6
  bouton Stop -> digitalIn 5
  bouton Rew -> digitalIn 4
  
   */


  int pinPot = 0 ;                //potentiomètre réglage vitesse

  #define ledPin  12                 // LED connected to digital pin 13
  #define buttonPin 3                 // button loop

  int value = LOW;                    // previous value of the LED
  int buttonState;                    // variable to store button state
  int lastButtonState;                // variable to store last button state
  int blinking;                       // condition for blinking - timer is timing
  long interval = 100;                // blink interval - change to suit
  long previousMillis = 0;            // variable to store last time LED was updated
  long startTime, startTimeLoop;                    // start time for stop watch
  long elapsedTime ;                  // elapsed time for stop watch
  int fractional;                     // variable used to store fractional part of time
  boolean avant;  

  void setup()
  {
    Serial.begin(9600);
    pinMode( 3, INPUT);  //loop
    pinMode( 4, INPUT);  //play
    pinMode( 5 , INPUT);  //stop
    pinMode( 6 , INPUT);  //reverse
    pinMode( 8 , OUTPUT); //commande moteur I1 (sens rotation)
    pinMode( 9 , OUTPUT); //commande moteur I2 (sens rotation)
    pinMode( 11 , OUTPUT); //commande moteur vitesse (pwm)   

    //pinMode(buttonPin, INPUT);       // not really necessary, pins default to INPUT anyway
    digitalWrite(3, HIGH);   // turn on pullup resistors. Wire button so that press shorts pin to ground.
    
    avant = true;

  }

  void loop()
  {
   
    //Serial.print(".");
    loopage(); //programme de comptage de temps entre 2 impulsions
    play();
    stopage();
    reverse(); 

    pinPot = analogRead(0) ; //lecture valeur potentiomètre Vitesse
    analogWrite(11 , analogRead(0)); //valeur vitesse pwm  
    //Serial.print("pot");
    //Serial.println(pinPot, DEC);
    if  (elapsedTime != 0) {
      lectureLoopage();

    }

  }

  void play()
  {
    if (digitalRead(6) == HIGH)
    {
      digitalWrite( 8 , HIGH );
      digitalWrite( 9 , LOW );
      elapsedTime = 0;
    }

  }

  void stopage()
  {
    if (digitalRead(5) == HIGH)
    {
      digitalWrite( 8 , LOW );
      digitalWrite( 9 , LOW );
      elapsedTime = 0;
    }
  }
  
  void reverse()
  {
    if (digitalRead(4) == HIGH)
    {
      digitalWrite( 8 , LOW );
      digitalWrite( 9 , HIGH );
      elapsedTime = 0;
    }
  }


  void loopage()
  {
    // check for button press
    buttonState = digitalRead(3);                   // read the button state and store 

    if (buttonState == LOW && lastButtonState == HIGH  &&  blinking == false){     // check for a high to low transition
      // if true then found a new button press while clock is not running - start the clock

      startTime = millis();                                   // store the start time
      blinking = true;                                     // turn on blinking while timing
      delay(5);                                               // short delay to debounce switch
      lastButtonState = buttonState;                          // store buttonState in lastButtonState, to compare next time

    }

    else if (buttonState == LOW && lastButtonState == HIGH && blinking == true){     // check for a high to low transition
      // if true then found a new button press while clock is running - stop the clock and report

      elapsedTime =   millis() - startTime;              // store elapsed time
      blinking = false;                                  // turn off blinking, all done timing
      lastButtonState = buttonState;
      startTimeLoop = millis();
      avant = true;
      digitalWrite( 8 , HIGH );
      digitalWrite( 9 , LOW );

      // store buttonState in lastButtonState, to compare next time

      // routine to report elapsed time
      Serial.print( (int)(elapsedTime / 1000L));         // divide by 1000 to convert to seconds - then cast to an int to print


      //Serial.print(".");                             // print decimal point

        // use modulo operator to get fractional part of time 
      fractional = (int)(elapsedTime % 1000L);

      // pad in leading zeros - wouldn't it be nice if
      // Arduino language had a flag for this? :)
      if (fractional == 0)
        Serial.print("000");      // add three zero's
      else if (fractional < 10)    // if fractional < 10 the 0 is ignored giving a wrong time, so add the zeros
        Serial.print("00");       // add two zeros
      else if (fractional < 100)
        Serial.print("0");        // add one zero

      Serial.println(fractional);  // print fractional part of time

    }

    else{
      lastButtonState = buttonState;                         // store buttonState in lastButtonState, to compare next time
    }

    // blink routine - blink the LED while timing
    // check to see if it's time to blink the LED; that is, the difference
    // between the current time and last time we blinked the LED is larger than
    // the interval at which we want to blink the LED.

    if ( (millis() - previousMillis > interval) ) {

      if (blinking == true){
        previousMillis = millis();                         // remember the last time we blinked the LED

        // if the LED is off turn it on and vice-versa.
        if (value == LOW)
          value = HIGH;
        else
          value = LOW;
        digitalWrite(ledPin, value);
      }
      else{
        digitalWrite(ledPin, LOW);                         // turn off LED when not blinking
      }
    }

  }

  void lectureLoopage() {

    if (elapsedTime <= millis() - startTimeLoop) {

      startTimeLoop = millis();
      avant = !avant;
     
     
      if (!avant) {
        //reverse
        digitalWrite( 8 , LOW );
        digitalWrite( 9 , HIGH );
      }
     
      if (avant) {
        //play
        digitalWrite( 8 , HIGH );
        digitalWrite( 9 , LOW );
      }
     
    }
  }
  • loop_vinyl.txt
  • Dernière modification: 2018/10/11 17:12
  • par guillaume